Glukagon

Opracowała: dr n. med. Małgorzata Muchacka-Bianga
Górnośląskie Centrum Zdrowia Matki i Dziecka
Katedra i Klinika Pediatrii, Endokrynologii i Diabetologii Dziecięcej
Śląskiej Akademii Medycznej




Glukagon jest to hormon o działaniu przeciwstawnym do insuliny, podwyższający poziom glukozy we krwi.

Kiedy i w jaki sposób podaje się glukagon?

Glukagon należy wstrzyknąć osobie chorej na cukrzycę, aby szybko podnieść stężenie glukozy we krwi, zawsze gdy jest nieprzytomna lub ma drgawki, a również wtedy, jeśli w trakcie hipoglikemii jest niezdolna do wypicia lub zjedzenia czegokolwiek. Glukagon podaje się podskórnie w taki sam sposób jak insulinę (również może być podany domięśniowo lub dożylnie) w dawce 0,1 do 0,2 mg/10kg masy ciała. Efekt jego działania jest widoczny po 10 – 15 min. i trwa przez 30 - 60 min. Gdy osoba z cukrzycą po podaniu glukagonu poczuje się lepiej powinna coś zjeść, aby utrzymać prawidłowe stężenie glukozy do następnego posiłku. Z jedzeniem należy jednak odczekać ok. 30 min. po wstrzyknięciu glukagonu, aby uniknąć nudności i wymiotów, które są jego objawami ubocznymi utrzymującymi się przez okres ok. 30 – 60 min. Nie powinno powtarzać się dawki glukagonu gdyż nie spowoduje to już zwiększenia stężenia glukozy we krwi, a jedynie nasili wymioty. Jeśli stężenie glukozy we krwi po podaniu glukagonu nie podnosi się, spowodowane jest to najpewniej wyczerpaniem się zapasów glikogenu w wątrobie np. na skutek intensywnego wysiłku fizycznego, niedawnej hipoglikemii lub głodzenia. Przyczyną złego efektu może być również podanie zbyt dużej dawki insuliny. Gdy więc po 10-15 min. od podania osoba nie odzyskuje przytomności należy natychmiast wezwać pomoc lekarską. Po incydencie hipoglikemii zawsze należy zrewidować dawkowanie insuliny, jeśli nie jest znana inna przyczyna niskiego stężenia glukozy we krwi.



Opublikowano za zgodą Prof. dr n.med. hab. Przemysławy Jarosz-Chobot


 

 

 

Orzeczenie o niepełnosprawności